OmaKanta-sovelluksen saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee OmaKanta-sovellusta. Sovelluksen voi ladata puhelimelle tai tabletille App Store tai Google Play -sovelluskaupoista. Seloste on laadittu 19.8.2025 sen hetkisen tilanteen mukaisena. Sovelluksesta vastaa Kela.

Sovelluksen saavutettavuutta on arvioitu Kelassa.

Miten saavutettava sovellus on?

Palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Käyttäjät saattavat edelleen kohdata sovelluksessa joitakin saavutettavuusongelmia. Seuraavana on luettelo ongelmista, jotka ovat tiedossamme. Jos huomaat sovelluksessa ongelman, joka ei ole luettelossa, ilmoitathan siitä meille.

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät ole vielä täysin saavutettavia:

Joistain sovelluksessa olevista ikoneista ja linkeistä puuttuu tekstivastine tai se saattaa olla epäselvä käyttäjälle (WCAG 1.1.1, WCAG 2.4.4, WCAG 3.2.4)

  • Samalla kuvakkeella tai ikonilla saattaa olla eri kohdissa erilaisia tekstivastineita (WCAG 1.1.1, WCAG 2.4.4, WCAG 3.2.4)
  • Ruudunlukijalla tekstien lukemisjärjestyksessä on ongelmia sovelluksen asetuksissa (WCAG 1.3.2)
  • Joissain sovelluksen toiminnoissa tekstin koon muuttamisessa on ongelmia. Esimerkiksi ”Ohje tunnusluvun luontiin” -painike jää osittain piiloon, kun tekstin kokoa suurennetaan (WCAG 1.4.4)
  • Joissain sovelluksen Android-versioissa laitteen virtuaalinäppäimistö peittää muokattavan tekstikentän (WCAG 1.4.10)
  • Kaikki sovelluksen toiminnot eivät toimi näppäimistön avulla, esimerkiksi kielivalikkoon ei pääse näppäimistöä käyttäessä (WCAG 2.1.1, WCAG 2.1.2 ja WCAG 4.1.2)
  • Reseptin uusimispyynnöllä osa näppäimistöllä kohdistetusta sisällöistä jää Valittuna-palkin alle piiloon, kun listaa selataan alaspäin (WCAG 2.4.1.1)
  • Osa sovelluksen elementeistä ei kohdistu loogisessa järjestyksessä ruudunlukijalla (WCAG 2.4.3)
  • Ruudunlukija ei lue automaattisesti joitakin sovelluksen ilmoitusviestejä tai painikkeita (WCAG 2.4.3, WCAG 4.1.2 ja WCAG 4.1.3)
  • Jos sovelluksen näkymän latautumisessa kestää kauan, ruudunlukija ei kerro sivun latautumisesta käyttäjälle (WCAG 4.1.3)
  • Sovelluksessa on joitakin painikkeita, joista puuttuu kuvaava selite (WCAG 2.4.6)
  • Joissain kohdissa sovelluksen näppäimistökohdistimen kontrasti on liian heikko, esim. näkyvä kohdistus ei näy kunnolla tummalla teemalla (WCAG 2.4.7)
  • Sovelluksessa saattaa olla yksittäisiä ikoneita, joiden tekstivastineet ovat englannin kielellä (WCAG 4.1.2)
  • Kaikkia sovelluksen komponentteja ei voi käyttää sujuvasti apuohjelmien avulla (WCAG 4.1.2)

Pyrimme korjaamaan yllä listatut puutteet 30.12.2025 mennessä.

Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiettyjä sisältöjä

Lain vaatimuksen piiriin ei kuulu sovelluksessa oleva ulkopuolisen tahon tuottama sisältö, jota palveluntarjoaja ei rahoita, kehitä tai valvo. OmaKanta-sovelluksessa tällaisia tietoja ovat muun muassa Digi- ja väestötietoviraston (DVV) tarjoaman Suomi.fi-tunnistautumiseen ohjaava sivusto.

Anna palautetta saavutettavuudesta

Huomasitko palvelussamme saavutettavuuteen liittyvän puutteen? Kerro se meille, jotta voimme tehdä parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Anna palautetta saavutettavuudesta saavutettavuuspalautelomakkeella.

Saavutettavuuspalautteet vastaanottaa Kelan tekninen tuki.

Saavutettavuuden valvonta

Jos huomaat sivustolla saavutettavuuteen liittyviä ongelmia, anna ensin palautetta meille. Vastaamme 2 viikon sisällä.

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai jos et saa vastausta 2 viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten voit tehdä ilmoituksen ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö

Teemme jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi

Päivitämme tätä selostetta sitä mukaa, kun korjaamme puutteita.

Olemme sitoutuneet parantamaan verkkopalveluiden saavutettavuutta. Varmistamme saavutettavuuden muun muassa seuraavilla toimenpiteillä:

  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon, kun kehitämme palveluita.
  • Panostamme kielen ymmärrettävyyteen.
  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon jo, kun teemme hankintoja.
  • Tarjoamme työntekijöillemme saavutettavuuskoulutusta.

Lue lisää

Sivua päivitetty 20.8.2025