Kanta Extranätet används av tjänstetillhandahållare inom social- och hälsovården och apotekare. Företagens och föreningarnas ansvarspersoner kan utifrån sin ställning använda Extranätet utan fullmakt. Andra personer behöver Suomi.fi-ärendefullmakt. Läs mer om ärendefullmakter för Kanta Extranätet på kanta.fi.
1. Ärendefullmakt
Personer som inte har firmateckningsrätt behöver ärendefullmakt för att kunna använda Kanta Extranätet. Kontrollera att du har en ärendefullmakt. Läs mer om ärendefullmakter för Kanta Extranätet på kanta.fi.
2. Suomi.fi-identifikation
Du kan identifiera dig med bankkoder, mobilcertifikat och certifikatkort. Pröva med olika identifikationsmedel.
3. Det är ett tillfälligt avbrott i förbindelsen till tjänsten.
Försök identifiera dig på nytt om en stund.
4. Uppgifterna om organisationen är uppdaterade i den Nationella kodtjänsten
Uppgifterna om kunder som använder Kanta-tjänsterna ska finnas i organisationsregistret för social- och hälsovården, i kodverket Valvira – Terveydenhuollon itsenäiset ammatinharjoittajat eller i Fimeas Apoteksregister. Det här är också en förutsättning för att man ska kunna logga in på Kanta Extranätet. Vid behov kan du vända dig till registerföraren.
Instruktioner för inlogging hittas i videoutbildningen: Kanta Ekstranetin yleisesittely.
1. Ärendefullmakt
Personer som inte har firmateckningsrätt behöver ärendefullmakt för att kunna ta i bruk tjänsten och uppdatera kontaktinformationen. Kontrollera att du har rätt ärendefullmakt. Läs mer om ärendefullmakter för Kanta Extranätet på kanta.fi.
2. Hur tas tjänsten i bruk?
Instruktioner hittas i videoutbildningen: Näin teet liittymishakemuksen ja päivität asiakastietojasi.
3. Hur uppdateras kontaktuppgifter?
Instruktioner för uppdatering av kontaktuppgifter hittas i videoutbildningen Tietojen muuttaminen Kanta Ekstranetissä och i manualen Såhär fyller du i ansökan om anslutning och uppdaterar du dina kunduppgifter (pdf)
Vid problem med inloggning på och användning av Kanta Extranätet samt problem som gäller innehållet kan du ta kontakt med Kanta-tjänsternas kundsupport kanta@kanta.fi
Kontrollera innan du kontaktar Kanta-tjänsternas kundsupport om något av råden ovan löser ditt problem. Om de här råden inte hjälper ska du beskriva ditt problem så noggrant som möjligt när du tar kontakt. Då går det snabbare att lösa problemet.
Suomi.fi-identifikation är den offentliga förvaltningens gemensamma identifieringstjänst. Tjänsten används i elektroniska tjänster där användaren måste identifieras på ett tillförlitligt sätt.
Du kan identifiera dig med bankkoder, mobilcertifikat och certifikatkort.
Läs mer om Suomi.fi-identification i Kanta-Extranätet på kanta.fi.